Noen tips til silkequilting


Silke
er kjent for å være en utfordring å sy på,- det være seg klær eller lappeteknikk. Vi har heldigvis noen hjelpemidler som gjør jobben lettere og  bidrar til at resultatet blir bra. Du blir belønnet for strevet når du ser glansen i teppet ditt, og kjenner på mykheten og de glatte silkefibrene som gjør teppet ditt eksklusivt og lekkert.


Du kan velge alle silketyper til din quilt, men transparante stoffer må ha en annen forbehandling enn de opake stoffene før du begynner å sy. Det viktigste hjelpemiddelet vårt er Vlieseline eller Softline, som sørger for elastisiteten i silken forsvinner og den blir fastere og lettere å jobbe med. Vi anbefaler H 180 - en tynn vlieseline / softline som gir den støtten stoffene  trenger.

img_1309Det er imidlertid kommet en ny "vlieseline" en såkalt "Stitchery Fusible" med lim på baksiden og litt fluffy. Som navnet sier er den til blokker eller stoff hvor det skal "stitches" eller broderes på. Den er testet, er suveren til formålet, og kan varmt anbefales. Den er også dobbelt så bred som de vanlige vlieselinene. Du finner både den og H180 vlieseline (softline) i nettbutikken under tilbehør til silkequilting. Til de ekstra tynne silkestoffene som Charmeuse , BurnOut Satin, Faille silke og Hamret silke snbefaler vi H 200 - en litt tykkere vlieselin som også finnes i nettbutikken. Du har sikkert allerede valgt ut silkestoffer - og da har du nok noen lekre transparante organza eller chiffon silkestoffer du  gjerne vil ha med i quilten din. Det finnes det løsninger for.

img_1324Som du ser er organza silken her gjennomsiktig. Valget er nå ditt - det må legges et tynt stoff bak - og fargen på stoffet bak vil ha betydning for hvilket utseende silken får.


img_1307Det første vi må gjøre er å stryke vliesofix på "bakstykket" - derettet legge på silken. Bruk papiret du har tatt av vliesofixen til å legge under strykejernet ditt (oppå bakstoff og silke) når du stryker disse sammen. Da unngår du lim på strykejernsålen. Det er viktig at bakstoffet er så tynt som mulig, da  vliesofix i seg selv gjør stoffet litt stivt. Og er uhellet ute og du har fått lim enten fra vlieselin eller vliesofix  på strykejernet ditt har vi Prym Strykejernrens i nettbutikken.


img_1328img_1370Mørkt stoff bak gir en helt annen tone enn et lysere stoff. Her er det valgt et mellomblått stoff. Det fremhever den originale fargen i denne Organzasilken. Vi trenger ikke vlieselin nå som vi har stoff bak! Da er vi klare til å starte med skjæring og sying av blokkene.


img_1317img_1311
img_1342
Denne kommer du selvfølgelig ikke unna...
Og kaffe må man ha...
Som du ser er det vlieselin / softline eller stitching fusible bak silkestoffene, og stoff bak Organza silken.





Men nå kan du begynne å tenke på at delene i blokkene skal sys sammen ....og resultatet?

Nå har du snart en silkequilt, men når quilten er sydd sammen skal det stitches og quiltes. Vatten til silkequilt bør være en silkevatt. Den er lett, isolerer, puster og ved stitching og quilting. glir nålen gjennom som om det img_1371img_1376var smør. Du kan selvfølgelig velge en bomull eller ullvatt, de er uansett gode alternativer, men quilten blir tyngre  enn ved bruk av silkevatt. Du finner alle 3 typer vatt i nettbutikken, - silke, ull og bomull. Når du ser på prisene er det viktig at du også ser på breddene på de ulike vatt typene og hva du skal bruke den til.Stoff bak en silkequilt bør være enkel og lekker. Til quilter med hvitt eller beige i - er et hvitt svaktmønstret bomullstoff elegant. Det er  foreløpig 1 stoff med bredde 2,40 m på lager - hvitt med svakt beige blomster  
Da gjenstår bare lukkekanten - og du har en vakker silkequilt.

img_0924 2Jeg har sydd på lakenkappen nederst en stoffremse med gull i midten og brunt på hver side i samme stoff som i sengeteppet. Tenk på dette tidlig dersom  du skal ha noen tynne lange remser av stoff,  før du begynner å skjære ut blokker. Med matchende gardiner og puter er det skapt en helhet i soverommet . Begge diise quiltene er laget ved bruk av Electric Quilt 6 (EQ6) , ved bruk av Foundation Sheets som printer blokken direkte fra EQ6er silken er sydd rett på dette "tear away" papiret. (Husk korte sting) På slumreteppet er det brukt Cotton Satin Fabric Sheets til fotografiene av store og små hjerteknusere.... EQ6, Foundation Sheets og Satin Sheets til fotografier er tilgjengelig i netthandelen.
img_0930